ahlaa‎
عرق بیدمشک و خواص آن
احلاء

عرق بیدمشک و خواص آن

بیدمشک به گروهی از درخت یا درختچه‌های زینتی از سرده بید گفته می‌شود که سنبل‌های آن که پر مانند و دارای اسانس معطری هستند در آغاز فصل بهار شکوفا می‌شوند. یکی از انواع آن دارای گل‌های زردکمرنگ دم‌گربه‌ای است. بیدمشک پیام آور بهار و از اولین گیاهان است که در فصل بهار در شمال غرب ایران شکوفه می‌دهد.

بیدمشک به دلیل داشتن خواص پزشکی متعدد از دوران کهن مدنظر بوده و این امر باعث شده تا مردم منطقه عرق بیدمشک را به دلیل خاصیت درمانی آن، در خانه های خود نگهداری کنند. عرق بیدمشک اسانسی است که از گیاه بیدمشک گرفته می‌شود، این اسانس علاوه بر عطر بی مثال، دارای خواص درمانی فراوانی است.

خواص عرق بیدمشک
مقوی قلب و اعصاب
تقویت کننده معده
آرام بخش و ملین
ضد اضطراب و افسردگی
بازکننده انسداد کبد
حفظ قوای جنسی
رفع تپش قلب
رفع کننده سر درد
رفع خستگی
عرق بیدمشک برای چی خوبه
از خواص بیدمشک این است که مقوی مغز و قلب و بازکننده انسداد کبد است و بعضی از انواع سردرد را رفع می‌کند همچنین رفع کننده تشنگی و مقوی معده‌های گرم است. بیدمشک حافظ قوای جنسی در گرم مزاجان است و سردردهای ناشی از گرمی را تسکین می‌دهد همچنین مالیدن آب و عرق بیدمشک اصل بر ورم‌های ناشی از گرمی در تحلیل این نوع از ورم‌ها بسیار تاثیرگذار است.

خواص عرق بیدمشک از خواص گلاب و خواص عرق بید بیشتر و بهتر است.
طبع عرق بیدمشک
طبعیت یا طبع عرق بیدمشک سرد و تر است، از اینرو نوشیدن عرق بیدمشک خواص بی مثالی در فصل‌های گرم سال دارد به طوریکه یکی از مهمترین خواص عرق بیدمشک، رفع عطش شدید و درمان گرمازدگی است. همچنین نوشیدن یک لیوان شربت بیدمشک، نوشیدنی بسیار مناسبی است که متخصصان طب سنتی برای روزهای گرم و به ویژه ایام روزه‌داری توصیه می‌کنند.

طبیعت گیله یا درخت بیدمشک سرد و تر است و عرق آن مُلین طبع و حافظ قوای جنسی در گرم مزاجان است، بوئیدن گل و یا عرق بید مشک مقوی مغز است. همچنین عرق بیدمشک به عنوان داروی موثر در تقویت قلب، آرام بخش و رفع کننده درد و خستگی شهرت دارد.

یک پاسخ بنویسید